Skoleregler

Fastsatt av styret ved Straumfjordnes skole 07.08.2024 med hjemmel lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skoler med rett til statstilskudd (privatskoleloven) § 5A-7.

1 Formål og virkeområde

Skolereglene skal være ett av flere bidrag for å fremme et trygt og godt skolemiljø og god læring for alle elever i grunnskolen. 

Skolereglene skal bidra til å skape tydelige og trygge rammer og et godt forhold mellom elever, mellom elever og skolens ansatte og for skole-hjem-samarbeidet. 

Reglementet gir informasjon om hvilke skoleregler som gjelder for Straumfjordnes skole, og gjelder alle aktiviteter som skolen har ansvaret for, også på leksehjelp, skoleveien og på skolebussen. Skolereglene er i tillegg gjeldende for skolens digitale plattformer utenfor skoletida. Reglementet gjelder i alle typer undervisningslokaler, fellesrom og utearealer, også utenfor skolens område i skoletida.

Skolen skal sørge for at elever, foresatte og alle skolens ansatte er kjent med skolereglene. Innenfor rammen av skolereglene kan den enkelte klasse i tillegg lage egne trivselsregler, klasseverdier eller lignende.

Skolereglene er en del av internkontrollen og skal være tydelig på hva som er akseptabel oppførsel i skolesamfunnet og hvilke reaksjoner det får å ikke rette seg etter felles regler. 

2. Hensynet til elevens beste og elevenes rett til å bli hørt

Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle avgjørelser som berører skolens elever. Skolen skal også ivareta elevens rett til å bli hørt.

 

3 Organisering av skoledemokratiet

Elever har rett til medvirkning i alt som gjelder dem selv, rett til å ytre sine meninger og rett til å bli hørt. Skolen skal samarbeide med foreldrene om opplæringa til elevene.

Elever og foreldre skal involveres i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolens virksomhet. Dette gjelder spesielt saker som angår skolemiljø, kvalitetsutvikling av opplæringa, fastsettelse av skoleregler og hvordan skoledemokratiet skal organiseres, jf. Privatskoleloven § 5A-4. Formålet med involveringa er et velfungerende skoledemokrati.

Skolen skal ha et elevråd som er valgt av elevene ved skolen. Elevene selv kan velge å organisere seg på annen måte. Skolen skal ha et foreldreråd, der alle foreldrene som har barn ved skolen, er medlemmer. Foreldrerådet kan velge et arbeidsutvalg, jf. Privatskoleloven § 5A-5.

Skolen styre skal sørge for at det blir fastsatt hvilke andre brukerorgan skolene skal ha etter Privatskoleloven § 5A-5.

Ved Straumfjordnes skole skal 1 representant fra foreldrerådet (i hovedsak leder eller nestleder) og 1 representant fra elevrådet (i hovedsak leder eller nest leder) delta på styremøter. På styremøtene skal representantene få informasjon fra skolen om pedagogiske og administrative saker som gjelder interessene til elevene. Eleven og foresatte har møte- og talerett på styremøter.

Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU) skal også delta i arbeid med planer for skolemiljøet og kan uttale seg i saker som gjelder skolemiljøet som angår fellesskapet. 

 

4 Dine plikter som elev, jf. Privatskoleloven § 5A-6 (orden og oppførsel)

Som elev har du plikt til å være aktivt med i opplæringa, vise omsyn og respekt for andre og følge skolereglene. 

 

 4.1. Regler for orden

Elevene skal

  • Møte presis til undervisning og andre avtaler. Ved fravær eller forsentkomming skal det sendes SMS til kontaktlærer samme dag, ev. ringe eller sende e-post.
  • Ha med nødvendig utstyr for opplæringen
  • Ta godt vare på digitalt utstyr, skolebøker, annet undervisningsmateriell og eiendeler som tilhører skolen
  • gjøre arbeid til rett tid og overholde frister
  • holde orden i egne skolesaker, i skolens lokaler, uteområder og ved turer/ekskursjoner

Elever kan bli pålagt å gjøre skolearbeid utenom skoletiden (lekser), jf. Privatskoleloven § 5A-6. Lekser skal inngå i skolens opplæring og tilpasses elevenes faglige og sosiale forutsetninger. Skolen må ta hensyn til at elever har rett til hvile og fritid. 

 

4-2 Regler for oppførsel 

4.2.1 Elevene skal bidra til et godt skolemiljø, som innebærer følgende plikter:

  • være til stede i opplæringen
  • fysisk tilstedeværelse
  • holde arbeidsro i timene og vise respekt for eget og andres læringsmiljø
  • følge med i undervisningen uten å være på sosiale medier
  • behandle medelever, ansatte og andre som du møter i skolehverdagen med vennlighet og respekt, uansett kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering m.m. Dette gjelder også på digitale medier.
  • rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte
  • ta godt vare på skolens eiendeler. Skolens eiendom og utstyr skal behandles med forsiktighet. 
  • levere inn mobiltelefon og smartklokker, eventuelt andre mobile enheter hver morgen
  • vise nettvett 
  • følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr. Det er lærere bestemmer hvilke hjelpemidler og spesialutstyr elevene kan bruke. 
  • oppholde seg på skoleområdet hele skoledagen, også i pausene, dersom ikke noe annet er bestemt fra skolens side. I særskilte tilfeller kan elever bli pålagt å oppholde seg på en bestemt del av skoleområdet.
  • godteri og brus/saft kan kun tas med på skolen når det er lagt opp til det fra skolens side. Energidrikk er ikke tillatt.
  • Ved bruk av sykkel, sparkesykkel, el-sykkel, rulleskøyter, rullebrett eller tilsvarende til og fra skolen må dette parkeres på anvist plass. Det er et foreldreansvar å påse at fremkomstmiddelet er i forskriftsmessig stand og at eleven bruker sykkelhjelm. Bruk av disse fremkomstmidlene i skoletiden er ikke tillatt, kun ved organiserte aktiviteter i regi av skolen.

 

4.2.2 Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres

  • å mobbe eller på andre måter krenke andre (for eksempel bruke bannskapsord, negative kallenavn, latterliggjøre, spre rykter, bruke negativt kroppsspråk, bruke krenkende ord og handlinger)
  • å utestenge noen
  • å bruke private mobiltelefoner/smartklokker eller andre mobile enheter i skoletiden
  • å ta bilder, filme eller gjøre lydopptak uten samtykke
  • å utøve eller true med fysisk vold 
  • å fuske eller forsøke å fuske på innleveringer og prøver. 
  • kunstig intelligens skal ikke brukes til juks eller urettmessig fordel
  • å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler 
  • å røyke eller bruke tobakk/snus/el-sigaretter
  • å ha med og/eller benytte farlige gjenstander 
  • å bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet i undervisningstiden. Forbudet gjelder ikke i friminutt, pauser eller på skoleveien. Forbudet gjelder ikke tildekking ved hensyn til vær, helse eller trygghet (f.eks. på grunn av kulde, sol, munnbind, bandasjer eller verneutstyr), jf. Privatskoleloven § 3-15

 

5 Reaksjoner ved brudd på reglene 

Straumfjordnes skole vil benytte følgende reaksjoner ved brudd på reglene om orden og oppførsel

  1. anmerkning for 8.-10.trinn
  2. elever kan bli pålagt å delta i konfliktløsningssamtale
  3. elever kan bli satt under forsterket tilsyn 
  4. skriftlig varsel til ungdomsskoleelever om at eleven står i fare for å få nedsatt ordens- og/eller oppførselskarakter. Ved gjentatte eller alvorlige brudd på en eller flere skoleregler, kan karakteren i orden og/eller atferd settes ned. Det skal tas hensyn til elevens forutsetninger. 
  5. pålegg om å utføre oppgaver før eller etter skoletid for å rette opp skader som eleven er ansvarlig for 
  6. Fusk eller forsøk på fusk på prøver og innleveringer kan føre til at prøven eller innleveringen ikke gir grunnlag for vurdering. Dette kan igjen få betydning for vurderingsgrunnlaget i faget. Dersom fusk eller forsøk på fusk gjentar seg vil det også kunne gå utover karakter i oppførsel. Fusk eller forsøk på fusk ved eksamen er regulert i forskrift til Privatskoleloven § 6-41.
  7. Inndragning av gjenstander
  • mobiltelefoner, smartklokker eller andre mobile enheter som brukes i strid med skolereglene, kan midlertidig inndras til skoledagens slutt. 
  • Andre gjenstander (f.eks. godteri, brus, energidrikk, leker m.m. kan inndras og gis tilbake til eleven ved skoledagens slutt. 
  • farlige gjenstander (f.eks. lighter, fyrstikk m.m.) som etter dette reglementet ikke aksepteres, inndras og overleveres til foreldrene. 
  • Røyk/tobakk/snus eller alkohol skal inndras og overleveres til foreldrene.
  • Ulovlige gjenstander (rusmidler og våpen) skal inndras og overlates til politiet. 
  1. Bortvisning
  • Ved gjentatte eller alvorlige brudd på ordensreglene, kan rektor bortvise elever på 8.-10. trinn fra undervisningen i inntil 3 dager. Rektor kan også bortvise elever på 1-7. trinn for enkelttimer eller for resten av dagen. Foreldre skal få melding før en elev på 1.-7. trinn blir vist bort for resten av dagen. 
  • Rektor kan delegere myndighet til lærere om å kunne bortvise elever på 1.-7. trinn fra undervisningsøkter de selv har ansvaret for i inntil 2 klokketimer. 
  • Elever kan ikke vises bort dersom mindre inngripende tiltak er tilstrekkelige.
  1. midlertidig eller permanent skolebytte 
  2. Skolen vil normalt anmelde straffbare forhold til politiet. For mindre alvorlige forhold skal skolen foreta en konkret vurdering av om anmeldelse er hensiktsmessig. 

Eleven plikter å overholde ilagte reaksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges nye reaksjoner.

Kollektive reaksjoner er ikke tillatt. 

Ved bruk av reaksjoner har eleven alltid rett til å uttale seg før avgjørelsen. Hendelsen og regelbruddet må være tilstrekkelig godt undersøkt, jf. krav om god forvaltningsskikk. Skolen skal dokumentere skriftlig grunnlaget for bruken av reaksjon.

Ved behov for samtale, skal skolen sørge for at eleven får snakke med en voksenperson eleven stoler på, og i en situasjon som føles trygg for eleven. Det skal legges til rette for at eleven får gi uttrykk for sitt syn uten påvirkning eller press. Eleven skal alltid få mulighet til å forklare seg og har en rett til å bli hørt av den som skal ta avgjørelsen. 

Skolen trenger ikke å hente inn foreldres samtykke eller informere foreldre på forhånd før samtale med elev. Elevene skal få informasjon om hva opplysningene brukes til, hvem som får tilgang på opplysningene og eleven skal få uttale seg før det bestemmes om opplysningene skal deles. 

Dersom skolen vil dele opplysningene de har fått fra eleven med foreldre eller andre, må skolen informere eleven om dette, jf. Barnekonvensjonen art. 16 om barnets rett til personvern.

Skolen har rett til å lede og organisere undervisningen, og lite inngripende tiltak trenger derfor ikke å fastsettes i skolereglene. Dette gjelder f.eks. at to elever ikke får sitte ved siden av hverandre, at elever får beskjed om å kle av seg yttertøy i klasserommet eller legge fra seg utstyr som ikke hører hjemme i undervisningen.

 

6 Fysisk inngripen for å avverge skade m.m., jf. Privatskoleloven § 3-10 b.

Ansatte ved skolen kan, når andre tiltak ikke er tilstrekkelige, gripe inn fysisk mot elever for å avverge at en elev

  1. Krenker en person fysisk eller utsetter seg selv for fysisk fare. Det kan være slag, spark, lugging, biting, spytting osv. 
  2. Skader eiendom
  3. Viser atferd som er sterkt fornedrende for eleven selv

Dersom fysisk inngripen blir brukt skal det ikke gå lengre enn absolutt nødvendig og det må stå i rimelig forhold til de interessene som skal ivaretas. 

Foresatte skal varsles umiddelbart og eleven følges opp av skolen.

 

7 Ulykkesforsikring og erstatningsansvar

Ved skade eller skadeverk på skolens eiendom eller utstyr kan eleven og/eller elevens foreldre/foresatte bli holdt erstatningsansvarlige. Det samme gjelder ved tap av undervisningsmateriell.

Alle elever er dekket av ulykkesforsikring i skoletida, leksehjelp, tilsynstid, på skoleveien og under transport som skolen er ansvarlig for.

Skolen er ikke ansvarlig for utstyr og ting som elevene har med seg hjemmefra. Skolen erstatter ikke klær, briller og annet utstyr (f.eks. mobiltelefon) som blir ødelagt, mistet eller stjålet i skoletida. Elevene bringer dette med seg på eget ansvar. Skade og/eller tap må eventuelt dekkes av elevens/foresattes egen forsikring. 

 

8 Saksbehandling ved bruk av reaksjoner

Ved bruk av reaksjoner gjelder følgende saksbehandlingsregler:  

  • Skolen skal sørge for at avgjørelsen tas på et forsvarlig grunnlag. 
  • Eleven har rett til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen. Skolen skal sørge for at eleven får snakke med noen han/hun stoler på og i en situasjon som oppleves trygg. 
  • Avgjørelsen skal begrunnes (ved avgjørelse av særlig betydning skal begrunnelsen gis skriftlig).

Rektor eller den rektor delegerer det til avgjør hvilke reaksjonen som skal benyttes. 

Kommunalsjef for oppvekst og kultur avgjør om reaksjonene i punkt 5 nr. 7 skal benyttes. 

I alvorlige saker skal mindreåriges foreldre/foresatte varsles så langt det er mulig. Før foresatte varsles, skal eleven ha blitt hørt i trygge omgivelser. 

Reaksjonene i punkt 5 nr.8 og 9 er å anse som enkeltvedtak, og må i tillegg følge saksbehandlingsreglene for enkeltvedtak i forvaltningsloven.

 

9. Ikrafttredelse

Skolereglene gjelder for elever ved Straumfjordnes skole fra 01.08.2024.

Hopp rett ned til innholdet